Actualitat del centre

Reflexió de Cap d'Any de Cristianisme i Justícia

El centre d’estudis Cristianisme i Justícia publica avui la seva reflexió de Cap d'Any. Ho fa, en aquesta ocasió, utilitzant la metàfora dels saurins, les persones que són capaces d’ubicar corrents i pous d’aigua subterrània, i ens proposa aprendre a detectar i fer visibles corrents ocults de vida i sentit en un context social i polític dominat pel desànim.

Campanya de Nadal de Cristianisme i Justícia

Cristianisme i Justícia vol dedicar aquest any la seva campanya de Nadal a celebrar les arrels d'aquest centre d'estudis. Ho fa en el moment que commemorem el 50 aniversari del Decret Fe-Justícia de la Congregació General 32 de la Companyia de Jesús. I és que Cristianisme i Justícia és fruit directe d'aquesta opció. Així ho explica el darrer quadern publicat pel centre, que s'endinsa en el context que va fer possible l'aprovació del Decret i les conseqüències que ha tingut posteriorment. 

Cristianisme i Justícia commemora en el seu darrer quadern el 50è aniversari de la formulació de l’opció fe-justícia per part de la Companyia de Jesús

El 3 de març de 1975 la Congregació General 32 (CG32) va formular la missió de la Companyia de Jesús com “el servei de la fe, del qual la promoció de la justícia constitueix una exigència absoluta”. És el conegut com a “Decret quart” o “Decret fe-justícia” que, a partir d’aquell moment, ha configurat la manera de pensar i actuar de la Companyia de Jesús, convertint-se en una referència fonamental de cara a comprendre les opcions personals i institucionals dels jesuïtes. 

Del 15 al 30 de novembre de 2025, se celebra la 22a edició de la Mostra de Cinema Espiritual de Catalunya, enguany sota el lema “Tots diferents, tots iguals”. En aquest marc, Cristianisme i Justícia se suma novament a la iniciativa com a seu de projecció i oferirà dues sessions obertes al públic els dimecres 19 i 26 de novembre, a les 19:00h 

Celebrem el 50è aniversari del decret que va integrar fe i justícia com a eixos inseparables

Per primera vegada, les Jornades Fe-Justícia que organitza el centre d’estudis Cristianisme i Justícia s’han celebrat fora de Barcelona. La ciutat encarregada d’acollir l’esdeveniment ha estat Bilbao, gràcies a la complicitat i el suport del Centro Loyola i d’Alboan, que han estat clau per obrir aquest espai de reflexió i compromís a nous territoris i comunitats.

La sociòloga Mar Griera obre el curs a Cristianisme i Justícia

La sociòloga Mar Griera va ser l’encarregada aquest dilluns 13 d’octubre de pronunciar la lliçó inaugural de curs al centre d’estudis Cristianisme i Justícia. Amb la sala d’actes plena a vessar, la catedràtica de la UAB i directora del grup de recerca ISOR va fer una acurada mirada sociològica sobre la recerca de sentit i els elements que intervenen, en el nostre context, en les formes com s’articula la creença.

Avui, Dia Mundial pel Treball Decent, hi haurà un gest reivindicatiu a la Plaça de la Catedral de Barcelona

Amb motiu de la Jornada Mundial pel Treball Decent, que se celebra el 7 d'octubre, les organitzacions que integren la iniciativa Església per un Treball Decent (ETD) s'uneixen, un any més, a milions de treballadors i treballadores d'arreu del món per recordar que el treball decent és un dret irrenunciable, mai un privilegi.

Cristianisme i Justícia organitza les V Jornades Fe i Justícia a Bilbao

Aquest any es commemora el cinquantè aniversari de la Congregació General XXXII de la Companyia de Jesús, que l’any 1975 va sentar les bases del diàleg entre la fe i la justícia. El Decret IV d’aquesta Congregació afirmava que “la missió de la Companyia de Jesús avui és el servei de la fe, del que la promoció de la justícia constitueix una exigència absoluta". Aquesta formulació va marcar un gir decisiu en la missió jesuïta, integrant fe i justícia com a eixos inseparables. 

El nostre Anuari canvia de nom, amb un nou número sobre Justícia Promesa

Cristianisme i Justícia acaba de presentar la quarta edició del seu Anuari, que a partir d’aquest número adopta un nou nom: MIRADA. Com explica a l’editorial el director de Cristianisme i Justícia, José Ignacio García, el canvi respon a “la nostra convicció profunda sobre allò que aquesta publicació ha estat i serà per a nosaltres: una oportunitat atenta i curosa d’analitzar la nostra realitat”.

José Laguna presenta el seu últim llibre a Barcelona

El centre d’estudis Cristianisme i Justícia va ser escenari de la presentació a Barcelona de l’últim llibre de José Laguna, titulat Dios impotente. ¿Para qué sirve un Dios que baila?. L’autor, teòleg i músic, va convidar els assistents a repensar la imatge de Déu des d’un enfocament provocador i profundament alliberador.

I si existís un malestar que no és negatiu, sinó fecund?

Cristianisme i Justícia acaba de publicar un nou quadern titulat El malestar bo, que signa la pensadora i assagista cordovesa Remedios Zafra. El text recull les principals reflexions que l’autora va compartir fa un any al nostre centre, durant la conferència inaugural del curs 2024-2025.

La sociòloga Mar Griera pronunciarà la conferència inaugural del curs

Al llarg del temps i arreu del món, la creença ha estat una dimensió estructural de la condició humana. L’any 2008 Cristianisme i Justícia va publicar Què crec? Com crec? Per què crec? Ja aleshores la societat començava a mostrar signes d’un canvi de paradigma pel que fa a la fe i la creença. Durant aquests anys, aquest canvi no només s’ha confirmat, sinó que s’ha accelerat amb l’aparició de noves variables, com ara la revolució tecnològica.

Xerrada de Sebastián Mora a Cristianisme i Justícia

Quan el cardenal Prevost va assumir el pontificat, va triar el nom de Lleó XIV. La seva decisió es va llegir ràpidament com una referència al papa Lleó XIII, autor de la Rerum Novarum, encíclica de finals del segle XIX que es considera el punt d’inici de la doctrina social de l’Església. El centre d’estudis Cristianisme i Justícia, intentant identificar els reptes als quals ha de respondre avui el pensament social de l’Església, va organitzar el passat 12 de juny una xerrada amb Sebastián Mora Rosado, professor de la Universitat Pontificia Comillas.

El premi celebra dues dècades que posen en valor la figura de Joan Gomis i el seu llegat

Des de Cristianisme i Justícia formem part, un any més de les entitats que convoquen el premi de periodisme solidari Memorial Joan Gomis. 

Ja és oberta la convocatòria de la propera edició, que serà la vintena d'aquesta iniciativa. Així, el premi celebra dues dècades que posen en valor la figura de Joan Gomis i el seu llegat de compromís amb la pau, els drets humans i l’eliminació de la pobresa, l’exclusió social i les desigualtats.  

El centre d'estudis Cristianisme i Justícia ha publicat la seva Memòria anual corresponent a l’any 2024, un recorregut pels principals fets destacats, activitats i publicacions del curs. Sota el fil conductor de la promesa, el centre ha reflexionat sobre l’estat actual de les promeses fundacionals de la nostra societat, així com sobre el paper que pot tenir la promesa escatològica del cristianisme en la construcció del present i el futur.

Cristianisme i Justícia recull el testimoni de fe de sis persones LGTBIQ+

El centre d’estudis Cristianisme i Justícia acaba de publicar el quadern Testimonis d’un Déu que no estranya, en el que recull el testimoni de fe de sis persones LGTBIQ+ que, amb molta generositat, comparteixen històries de vides que han estat marcades pel sofriment i la resistència, l’exclusió i la trobada, la relació conflictiva amb Déu i el descobriment del seu amor infinit.

Es van recordar les múltiples facetes d’aquest jesuïta i teòleg

La sala d’actes de Cristianisme i Justícia era plena aquest dilluns 5 de maig de persones que van ser ben properes a José Ignacio González Faus. Companys jesuïtes, teòlegs i teòlogues, laics i laiques que van col·laborar estretament amb ell a Cristianisme i Justícia, i també persones que han llegit i seguit durant anys les seves publicacions i articles. 

El papa de les perifèries del món

Els últims dies del papa Francesc estan especialment associats a la seva imatge, que hem pogut seguir a través dels mitjans de comunicació. La seva sortida del policlínic Gemelli ens mostrava un home que havia passat més d’un mes ingressat a l’hospital, que havia estat al llindar de la mort. I tot i que la seva fragilitat era evident, semblava haver superat la prova i iniciava el camí de la recuperació. Des d’aleshores, la seva imatge apareixia breument en alguna litúrgia, en la recepció d’algun líder mundial o saludant pelegrins que arribaven a Roma.

Del 17 al 19 d'abril, a Barcelona

Andreu Oliva, jesuïta que fou rector de la Universitat Centreamericana José Simeón Cañas (UCA) d’El Salvador des de 2011 fins a 2023, serà l’encarregat aquest any d’acompanyar durant la Setmana Santa el Recés a la Ciutat a l’Església dels jesuïtes del carrer Casp de Barcelona. El P.

Nou número de Selecciones de Teología

L’any 1962, uns mesos abans de començar el Concili Vaticà II, un grup de joves jesuïtes estudiants de la Facultat de Teologia Sant Francesc de Borja, a Sant Cugat del Vallès, van posar en marxa la revista Selecciones de Teología. Ja en el seu primer número es definia com “la revista que selecciona i condensa els millors articles de teologia publicats a tot el món”.

Santa Maria del Mar va acollir la presentació del darrer quadern EIDES

Barcelona és un nou començament per a Ignasi de Loiola. Durant l’estada que va fer a la ciutat entre 1524 i 1526 aprèn a trobar Déu en la quotidianitat i d’aquesta experiència va prenent cos el carisma Ignasià de “trobar Déu en totes les coses”.

Es poden presentar candidatures fins el 30 d'abril

Fins el proper 30 abril poden presentar la seva candidatura els teòlegs i teòlogues que vulguin desenvolupar un projecte de recerca a Barcelona durant la primera meitat de l’any vinent. És una iniciativa que té com a objectiu seguir impulsant la reflexió teològica a Barcelona i enfortir la presència de la teologia als centres universitaris de la Companyia de Jesús a Catalunya.

El darrer quadern EIDES es presenta el 24 de març a Santa Maria del Mar

«Tinc més obligació i deute a aquesta població de Barcelona que a cap altre poble d’aquest món», diu Ignasi de Loiola de la ciutat en la que va passar dos anys, entre 1524 i 1526. Quan fa 500 anys d’aquesta estada, l’Escola Ignasiana d’Espiritualitat (EIDES) presenta “Barcelona en la vida d’Ignasi de Loiola”, un quadern que ens explica què hi va fer Ignasi a Barcelona i quina empremta va deixar la ciutat a la biografia del sant.

Va ser un dels impulsors de Cristianisme i Justícia

Aquest dijous 6 de març ha mort el jesuïta i teòleg José Ignacio González Faus. Va néixer a València el 27 de desembre de 1933 però la major part de la seva trajectòria com a teòleg, escriptor i professor la va desenvolupar des de Sant Cugat del Vallès i Barcelona. 

Un diàleg entre cristians, marxistes i ecosocialistes

El sociòleg Rafael Díaz-Salazar ens ofereix a Cap al postcapitalisme, el darrer quadern de Cristianisme i Justícia, un text que intenta posar llum per orientar-nos en el camí de la transició cap al postcapitalisme. Ho fa posant en diàleg cultures de fe i justícia que es nodreixen de fonts diferents, però que desitgen aprendre les unes de les altres.

Serà a càrrec de Susanne Carlsson, de Suècia

Cristianisme i Justícia ​​oferirà aquest mes de març un curs d'anglès dedicat al procés de transformació que representen els Exercicis Espirituals. Cristianisme i Justícia fa 25 anys que publica els seus CJ Booklets and Papers en anglès, però ara ofereix per primera vegada un curs en línia en aquesta llengua, que permet arribar a moltes persones interessades que segueixen les publicacions del centre, però fins ara, no han pogut participar en les propostes formatives.

Cristianisme i Justícia publica avui la seva reflexió de Cap d'Any, que porta per títol "Rescatar el sentit de les paraules”. Ho fa oferint-nos un petit diccionari, una selecció de vuit paraules que vol “recuperar i rescatar del segrest i l’apropiació tergiversada que en fa el postfeixisme”.

Oferim un curs d'iniciació a la teologia i un curs que aborda els reptes d'un món en canvi

Aquest mes de gener comencen a l’Aula Virtual de Cristianisme i Justícia dos cursos que permeten acostar-se, en bona part, als punts fonamentals presents a les dues línies de treball del centre en els àmbits social i teològic, respectivament.

Cristianisme i Justícia presenta el seu tercer Anuari

Economia alliberadora és el títol que el centre d’estudis Cristianisme i Justícia ha triat per al seu tercer Anuari, que acaba de sortir a la llum. El proper dilluns 9 de desembre, la seu de la Fede acollirà un acte de presentació d'aquesta nova publicació, amb algunes de les persones que hi han col·laborat.

Publiquem Donar raó de l’esperança en temps d’incertesa, de Javier Vitoria

Enmig de les incerteses i les amenaces apocalíptiques del present, hi ha lloc per l’esperança cristiana? El teòleg Javier Vitoria, sacerdot de la diòcesi de Bilbao, signa el darrer quadern publicat pel centre d’estudis Cristianisme i Justícia, en el que reivindica la necessitat de recuperar l’esperança cristiana.

Pàgines